27 Ekim 2012 Cumartesi

Java Script Aritmetik İşlemler


VB Script ile Java Script`in işlem işaretleri biraz farklı. Bu farklar Visual Basic ile Java (veya C) arasında da aynı şekildedir. Daha önce programcılık yapmamış arkadaşlar için kısaca işlem önceliğini de anlatmak zorundayım. Özetle bu sayfada aritmetik işlemler ve öncelik sıraları yeralacak.

Aritmetik İşlem İşaretleri ve Öncelik Sıralaması 
JavaScript`te yer alan aritmetik işaretlerin bir kısmını zaten biliyorsunuz. Ama ben kısaca sıralayım:

+ Toplama işlemini yapar.
sayi = 10 + 5 (Not: sayi=15 olur)
- Çıkartma işlemini yapar.
sayi= 10 - 5 (Not: sayi=5 olur)
* Çarpma işlemini yapar.
sayi = 10 * 3 (Not: sayi=30 olur)
/ Bölme işlemi yapar.
sayi= 10 / 3 (Not: sayi=3.3333333333333335 olur)
% Tamsayılı bölme işlemi yapar ve kalanı verir.
sayi=10 % 3 (Not: sayi=1 olur)

Bu işlemlerde çarpma, bölme ve kalanlı bölme işlemlerinin toplama ve çıkarma işlemine göre önceliği vardır. Bir işlemde eğer hiç parantez yoksa, soldan sağa doğru sırasıyla çarpma ve bölme işlemleri yapılır. Bu prensip her bilgisayar dilinde ve hesap makinelerinde de geçerlidir. Aşağıdaki örneklere bakalım.

sayi = 5 * 6 - 10 / 5
Bu işlemde çarpma önceliği - işaretine göre daha fazla olan * ve / işlemleri yapılır. (* ve / işlemlerinin önceliği aynıdır.) Bu durumda sayi = 30 - 2 = 28 olur.
sayi = 5 * 6 / 10 * 2 + 4 * 3
Bu işlemde önceliği aynı olan çarpma ve bölme işlemleri birarada yer alıyor. Bu durumda işlemler sırayla yapılır. Önce 5 ile 6 çarpılır, çıkan sonuç 10`a bölünür ve çıkan sonuç 2 ile çarpılır. Ve sayi = 6 + 12 = 18 sonucuna ulaşılır.
sayi = ((5 * 6) / (10 * 2) + 4) * 3
Bu işlemde parantezler söz konusu. Ve her zaman parantezlerin önceliği vardır. İlk önce iki iç parantez içindeki işlemleri, sonra büyük parantez içindeki işlemleri yaparız. Böylece sayi = (30 / 20 + 4) * 3 = (5.5 + 4) * 3 = 9.5 * 3 = 28.5 sonucunu elde ederiz.

Değişken Değerini Taşıdığı Değere Göre Değiştirme 
Bazen değişkenlerin değerini, kendisiyle işlem yaparak değiştirebiliriz.
Örneğin: 
var sayi = 5
sayi = sayi + 1
Bu durumda sayi = 5 + 1 = 6 olur.

var sayi = 4
sayi = sayi - 1
Bu durumda sayi = 4 - 1 = 3 olur.

var sayi = 6
sayi = sayi * 5
Bu durumda sayi = 6 * 5 = 30 olur.

var sayi = 10
sayi = sayi / 2
Bu durumda sayi = 10 / 2 = 5 olur.

var sayi = 10
sayi = sayi % 4
Bu durumda sayi = 10 % 4 = 2 olur.


Bu işlemleri şu işaretlerle de yapabiliriz: "+=", "-=", "*=", "/=" ve "%=". Aşağıdaki işlemler birbiriyle aynı sonucu verir.
sayi += 5 eşittir sayi = sayi + 5
sayi -= 4 eşittir sayi = sayi - 4
sayi *= 6 eşittir sayi = sayi * 6
sayi /= 2 eşittir sayi = sayi / 5
sayi %= 4 eşittir sayi = sayi % 4

Bu aritmetik işlemler C ve Java`da da aynı şekilde kullanılmaktadır. Bu işaretlerin yanında, özelleşmiş iki işaret daha vardır: ++, --.
sayi++ eşittir sayi = sayi + 1
sayi-- eşittir sayi = sayi - 1

Aritmetik işlemlerle ilgili bir uygulama yapalım. (Çıkan sonuca bakmadan önce tahmin etmeye çalışın.)


Javascript:
<html>
<head>
<title>JavaScript Uygulaması</title>
</head>
<body>

<script language="JavaScript">
var en1=5, boy1=10, dortgen1
var en2, boy2, dorgen2
dortgen1= en1 * boy1
boy1++
en1++
boy2 = boy1
en2 = en1
dortgen2= en2 * boy2
document.write("Eni 5, boyu 10 cm olan bir dörtgenin alanı = " + dortgen1 +" cm<sup>2</sup> `dir.<br>")
document.write("Eni ve boyu 1`er cm artırılırsa dörtgenin alanı = " + dortgen2 +" cm<sup>2</sup> oluyor.")
</script>

</body>
</html>



İşlem önceliğini daha iyi anlatan bir başka uygulama yapalım. Aşağıdaki değerleri tahmin etmeye çalışın.


Javascript:
<html>
<head>
<title>JavaScript Uygulaması</title>
</head>
<body>

<script language="JavaScript">
var gelir=25000, maliyet=12000
var vergiorani=0.15, amortismanorani=0.10
var amortisman, vergi
vergi = (gelir - maliyet) * (1 - amortismanorani) * vergiorani
amortisman = (gelir - maliyet) * amortismanorani
document.write("Şirketimizin yıllık vergisi = " + vergi +" TL`dir.<br>")
document.write("Şirketimizin yıllık amortismanı = " + amortisman + "TL`dir.")
</script>

</body>
</html>



KAYNAK:  http://www.bilgisayardershanesi.com/bilgisayar_dersleri/java-script-aritmetik-islemler.html

Java Script Yazım Kuralları

Bu sayfamızda JavaScript`in yazım kuralları üzerinde duracağız. JavaScript`te hata yapmanın bedeli çok ağırdır. Nerede hata yaptığınızı bulmak uzun zaman alır. (Bunun için JavaScript editörleri vardır, siteden çekebilirsiniz.) 

JavaScript tıpkı HTML gibi bırakılan boşlukları dikkate almaz. Yani sayi=5 ile sayi = 5 arasında fark gözetmez. 

JavaScript`te komutlar ; (noktalı virgül) işareti konularak yanyana yazılabilir. Aynı satırda olmasa da her komuttan sonra ; işareti koymak yararlıdır, kodlar arasında ayıraç vazifesi görür. Gerçi ben pek yapmıyorum ama istiyorsanız siz yapın. 

JavaScript Nesnelerine İsim Koyma 
JavaScript nesnelerine isim koyarken aklımızdan çıkarmamamız gerekenlerin başında, JavaScript`in küçük harf, büyük harf ayrımı yaptığıdır. Mesela AritmetikOrtalama() isimli bir fonksiyonu daha sonra aritmetikortalama() ismiyle çağıramayız. JavaScript bu durumu iki ayrı fonksiyon gibi değerlendirir. 

JavaScript nesnelerinin (değişken, fonksiyon vb.) ismi bir sayıyla başlamaz ama sonraki karakterler sayı olabilir; arada boşluk bırakılmaz, boşluk yerine _ işareti kullanılır. Bunları değişkenler konusunda anlatmıştık. JavaScript nesneleri bu kurallara uygun her kelimeyi isim olarak alması da söz konusu değil, JavaScript komutlarını, nesne ismi olarak kullanamayız. Bazı isimlerde daha sonra komut olarak JavaScript`e girer diye ayrılmıştır ve onlarda nesne ismi olarak kullanılamaz. Nesne ismi olarak kullanılamayan bu kodları aşağıda listeledim: 

abstract 

alert 

arguments 

Array 

blur 

boolean 

Boolean 

break 

byte 

callee 

caller 

captureEvents 

case 

catch 

char 

class 

clearInterval 

clearTimeout 

close 

closed 

confirm 

const 

constructor 

continue 

Date 

debugger 

default 

defaultStatus 

delete 

do 

document 

double 

else 

enum 

escape 

eval 

export 

extends 

FALSE 

final 

finally 

find 

float 

focus 

for 

frames Function 

function 

goto 

history 

home 

if 

implements 

import 

in 

infinity 

innerHeight 

innerWidth 

instanceof 

int 

interface 

isFinite 

isNaN 

java 

length 

location 

locationbar 

long 

Math 

menubar 

moveBy 

moveTo 

name 

NaN 

native 

netscape 

new 

null 

Number 

Object 

open 

opener 

outerHeight 

outerWidth 

package 

Packages 

pageXOffset 

pageYOffset 

parent 

parseFloat 

parseInt 

personalbar print 

private 

prompt 

protected 

prototype 

public 

RegExp 

releaseEvents 

resizeBy 

resizeTo 

return 

routeEvent 

scroll 

scrollbars 

scrollBy 

ScrollTo 

self 

setInterval 

setTimeout 

short 

static 

status 

statusbar 

stop 

String 

super 

switch 

synchronized 

this 

throw 

throws 

toolbar 

top 

toString 

transient 

TRUE 

try 

typeof 

unescape 

unwatch 

valueOf 

var 

void 

watch 

while 

window 

with 




JavaScript`te Özel İşaret Gösterimi 
JavaScript`te HTML nesnesini ifade ederken bazı özel işaretlerin önlerine işareti koymalıyız. 


Javascript:
<html>
<head>
<title>JavaScript Uygulaması</title>
</head>
<body>

<script language="JavaScript">
document.write ("Ali`nin köpeği "Hav hav!" dedi.");
</script>

</body>
</html>



Bu uygulama çalışmaz ve JavaScript hatası verir. Bu kodda JavaScript içiçe tırnakları, ayrı ayrı tırnak işareti olarak görür. Doğrusu şöyle yazılır: 


Javascript:
<html>
<head>
<title>JavaScript Uygulaması</title>
</head>
<body>

<script language="JavaScript">
document.write ("Ali`nin köpeği "Hav hav!" dedi.");
</script>

</body>
</html>



JavaScript`te ` (tek tırnak) işareti ile " (çift tırnak) işareti arasında işlevsel bakımdan bir fark yoktur. Ancak içiçe tırnak kullanılan durumlarda içtekini başka, dıştakini başka tırnak işaretiyle göstermek yararlıdır. Örneğin: 

<input type="button" value="Bas" onclick="alert(`Düğmeye Bastınız!`);"> 
Burada " (çift tırnak) işaretiyle JavaScript ifadesi HTML parametresine tanıtılmış oluyor. ` (tek tırnak) ifadesi ile JavaScript kodunun yazdırdığı metin belirtilmiş oluyor. Böylece hangi tırnağın nerede bittiği konusunda herhangi bir karışıklık olmuyor. 

Yorum Kodları 
JavaScript ile yapacağımız programlar bazen o kadar büyük ve karmaşık olur ki, neler yaptığımızı biz bile unuturuz. Gerek sonradan hatırlamak için, gerekse bizden başka kodları okuyacak olanlara yardımcı olmak için, kodların arasına bazı notlar düşeriz. Bu tür notları doğrudan yazarsanız JavaScript hatasına sebep olur veya programınızın işlevini değiştirirsiniz. Bu notları düşmek için not satırı önüne // işaretini koyarız. Bu işaret bir satırlık not bırakmamızı sağlar ve JavaScript kodlarını etkilemez: 


Javascript:
<html>
<head>
<title>JavaScript Uygulaması</title>
</head>
<body>

<script language="JavaScript">
//Bu uygulama JavaScript yazım kuralları üzerinedir.
document.write ("Ali`nin köpeği "Hav hav!" dedi.");
</script>

</body>
</html>



Bazen düşeceğimiz not birkaç satırdan oluşabilir. Bu durumda not /*...*/ işaretleri arasına yazılır. 


Javascript:
<html>
<head>
<title>JavaScript Uygulaması</title>
</head>
<body>

<script language="JavaScript">
/*Bu uygulama JavaScript yazım kuralları üzerinedir.
İtiraf edeyim ki pek iyi bir uygulama olmadı,
Ali`ymiş, yok efendim köpeği hav hav dermiş.
İlkokul uygulamalarına benzedi.*/
document.write ("Ali`nin köpeği "Hav hav!" dedi.");
</script>

</body>
</html>



JavaScript`in gözatıcı (browser) tarafından derlendiğini daha önce söylemiştim. Ancak bazı kişisel gözatıcılar ve eski sürüm gözatıcılar JavaScript`i desteklemiyor ve sayfada hatalar veriyor. Bu tip gözatıcıların JavaScript kodlarını tanıması için elimizden gelen birşey yok. Ama hiç olmazsa sayfada hataya neden olmamak için HTML`in <!-- yorum kodu kullanılır. Ayrıca yeni sürümlerin kodu görebilmesi için // yorum kodları da gereklidir. Eski sürüm gözatıcılar veya JavaScript`i desteklemeyen kişisel gözatıcılar JavaScript kodlarını HTML yorumu olarak görür ve sayfada bozulmaya neden olmaz; kullanıcı JavaScript`in faydalarından yararlanamasa da, sayfayı düzgün bir şekilde görür. Aşağıda bunun nasıl yapıldığını görüyorsunuz. 


Javascript:
<html>
<head>
<title>JavaScript Uygulaması</title>
</head>
<body>

<script language="JavaScript">
<!-- Eski sürüm gözatıcılardan JS kodlarını saklayalım.
//Şimdi normal kodları yazabiliriz.
document.write ("Ali`nin köpeği "Hav hav!" dedi.");
//-->

</script>
</body>
</html>



Evet, JavaScript`in yazımı bazı sıkı kurallara bağlı ve çok karmaşık gibi görünüyor. Aslında bu JavaScript`in gelişmiş ve kolaylaşmış hali. Evel-i zamanda kodları satırlara bölmek için neler yapardık, neler. Üstelik artık JavaScript editörler de var. Neyse gevezelik etmeyim, sayfamız burada bitiyor.


KAYNAK: http://www.bilgisayardershanesi.com/bilgisayar_dersleri/java-script-yazim-kurallari.html

Java Script Fonksiyonlar

En iyi yazılımcı, az kodla çok şey yapabilendir. Acemi yazılımcıların sayfalarca kod yazarak yaptığı programları, usta yazılımcılar yarım sayfada yapabilir. Bunun inceliklerini hem bu sayfada, hem de ileride yapacağımız ileri uygulamalarda göstereceğim. 

Diyelim ki programda bir sürü işlem yapacağız ama öyle bir işlem var ki 50 defa yapacağız. (Mesela "Ali gel." yazdıracağız.) Programa bu işlemi 50 defa yaptırmak için o işlem kodunu 50 defa yazdırmak zorunda kalırız ve programımız sayfalarca sürebilir. Üstelik bu işlem kodlarının birkaç satır değil de yarım sayfa sürmesi söz konusu da olabilir. Bu durumda 50 defa o yarım sayfalık kodu yazmak zorunda mı kalacağız? 

Hayır. O yarım sayfalık işlem kodunu bir fonksiyon haline getiririz ve 50 defa o fonksiyonu tek kelime olan fonksiyon ismi ile çağırırız. Bu durumda 30-40 sayfalık bir kodu 3-4 sayfaya indirmiş oluruz. 

Peki bir işlem nasıl fonksiyon haline getirilir? İşte sayfamızın konusu bu. 

Fonksiyon Yapısı 
Fonksiyonlar <head>...</head> bölümünde yer alır. Bir fonksiyonun genel yapısı aşağıdaki gibidir: 

function fonksiyonun adı (argüman1, argüman2,....,argümanN)
{
İŞLEMLER


Fonksiyonlara koyduğumuz isim, fonksiyonu çağırmak için gereklidir. Her fonksiyonun adı olmalıdır, zira fonksiyonlar bir olay (durum) karşısında çağrılabilsin diye yapılır. Bu olay bir düğmenin tıklanması, bir radyo veya kontrol kutusunun seçilmesi, bir HTML nesnesinin üzerine fare ile gelinmesi olabilir. (HTML`de form nesnelerini unutan arkadaşlarımıza tekrar bakmalarını salık veririm. Bu olaylara ilerdeki Olaylar sayfasında ayrıntılı olarak değineceğim. Ama şimdilik onclick (tıklanıldığı takdirde) olay parametresini kullanacağız. Bu parametre form araçlarına olduğu gibi, hiperlink, resim gibi diğer HTML nesnelerine de atanabilir. onclick = Fonksiyon Adı() şeklinde kullanılır. 

Argümansız Fonksiyonlar Fonksiyonlar çeşitli argümanları kullanarak işlem yapabilirler. Bu argümanlar değişken, nesne veya değer ifadesi olabilir. Bunun yanısıra fonksiyonların argüman kullanma zorunluluğu yoktur; aşağıdaki uygulama argümansız bir fonskiyon içermektedir. 

Javascript:
<html>
<head>
<title>Argümansız Fonksiyon</title>
<script language="JavaScript">
//Fonksiyonu hazırlıyoruz.
function mesaj()
{
alert("Hiç bir mesajınız yok.");
document.write("Mesaja baktınız...");
}
</script>
</head>
<body>

<form>
Mesaja bakmak istiyorsanız, düğmeye basın.<br>
<!--Düğmeye basıldığında fonksiyon çağrılır.-->
<input type="button" onclick="mesaj()" value="Mesaj Kontrol">
</form>

</body>
</html>


Eeee, nasıl? Kendinizi programcı gibi hissetmeye başladınız mı? Daha neler yapacağız, neler. Bu uygulamamızda mesaj() isimli argümansız bir fonksiyon kullandık. Bu fonksiyonu kullanmamız şart değildi elbette. Fonksiyon yaratmak yerine, kodları <body> bölümüne yazabilirdik. Ancak bu fonksiyonu buradaki gibi bir defa değil de beş-on yerde kullansaydık, fonksiyon sayesinde bir sürü kod yazmaktan kurtulacaktık. (Bunu bir defa daha açıklamaya kalkarsam, okuyucuların zekasını küçümsemiş olacağım.) 

Argümanlı Fonksiyonlar Şimdi de argümanlı bir fonksiyon yapalım. Aşağıdaki uygulamada iki argümanlı bir fonksiyon göreceksiniz: 


Javascript:
<html>
<head>
<title>Argümanlı Fonksiyon</title>
<script language="JavaScript">
//Fonksiyonu hazırlıyoruz.
function puan(a, b)
{
alert("Verdiğiniz notu göndermek için basın.");
document.write(a + " isimli aktriste " + b + " notunu verdiniz.");
}
</script>
</head>
<body>

<form>
<input type="button" value="Notu Gönderin" onclick= "puan(`Cameron Diaz`, `100`)">
</form>

</body>
</html>


Bu uygulamada fonksiyonumuzun iki tane argümanı var. Bunlar: `Cameron Diaz` ve `100`. Yanlarındaki ` işaretleri bu argümanların bir metin ifadesi olduğunu anlatıyor. 

Değer Atamalı Fonksiyonlar Bir başka tür fonksiyon yapısı daha vardır. Buna değer atamlı fonksiyon diyoruz. Bu fonksiyon türü argümanlı veya argümansız olabilir. Ayırtedici özelliği yaptığı işlemleri bir değere dönüştürüp, bu değeri değişkenlere veya HTML nesnelerine aktarması. Bu fonksiyonun yapısı şöyledir: 

function fonksiyonun adı (argüman1, argüman2,....,argümanN)
{
İŞLEMLER
return değer

Buradaki return kodu, işlemlerle bulunan bir değeri fonksiyona atamakta kullanılır. Aşağıdaki uygulamayla daha iyi anlayacaksınız. 


Javascript:
<html>
<head>
<title>Değer Atamalı Fonksiyon</title>
<script language="JavaScript">
//Fonksiyonu hazırlıyoruz.
function ustubes(x)
{
x = x * x * x * x * x;
return x
}
</script>
</head>
<body>

<script language="JavaScript">
var a1, a2, a3, a4, a5, a6, a7, a8, a9;
//Dokuz değişkeni ustubes() fonksiyonunu kullanarak değer atanıyor.
a1 = ustubes(1);
a2 = ustubes(2);
a3 = ustubes(3);
a4 = ustubes(4);
a5 = ustubes(5);
a6 = ustubes(6);
a7 = ustubes(7);
a8 = ustubes(8);
a9 = ustubes(9);
document.write
("1,2,3,4,5,6,7,8 ve 9 sayılarının üstü beş hali sırasıyla aşağıda yazılmıştır.<br>");
document.write
(a1 +", " + a2 +", " + a3 +", " + a4 +", " + a5 +", " + a6 +", " + a7 +", " + a8 +", " + a9);
</script>
</body>
</html>


Bu sayfadaki uygulamalarda; öğretme amacıyla tasarlandığı için, fonksiyonlar çok az işlemden oluşuyor. Fonksiyonların önemini JavaScript derslerinin sonlarına doğru geliştireceğimiz ileri projelerde çok daha iyi göreceksiniz. Bu sayfalık bu kadarı yeterli.

Java Script e Giriş

JavaScript ile VBScript arasında işlev ve yapı bakımından fark yoktur. Kod yazmak için ikisini birden öğrenmeniz şart değil elbette. Ama başkalarının kodlarını araştırmak ve bir şeyler öğrenmeye çalışmak gibi harika bir hobiniz varsa, neden ikisini birden öğrenmeyesiniz? Bazı sayfalarda "Şöyleyse VBScript, böyleyse JavaScript öğrenmenizi tavsiye ederim" gibilerinden laflar ediliyor. Ben böyle bir tavsiyede bulunamam açıkçası. Ama şunu bilin, VBScript biraz daha kolay öğreniliyor gibi. Bununla birlikte JavaScript`in çok daha yaygın olduğu da bir gerçek. Visual Basic bilenler VBScript`i daha kolay, C veya Java bilenler, JavaScript`i daha kolay öğrenecektir. Son söyleyeceğim şey, ikisi de basit, dilerseniz her ikisini birden rahatlıkla öğrenebilirsiniz. 

JavaScript (VBScript) HTML`in bir parçasıdır aslında; derleyici bir programa ihtiyaç duymaz, HTML kodlarıyla beraber yazılır ve gözatıcı (browser) tarafından yorumlanır. 

JavaScript`in (VBScript`in) işlevleri yazmakla bitmez ya, ben aklıma geldiğince listeledim: 
* HTML tasarımcılarına bir programlama desteği sağlar, bünyesinde değişkenler, fonksiyonlar, döngüler, yordamlar bulundurur. 
* HTML sayfalarına hareketli HTML nesneleri (metin, resim, vb.) koyabilmemizi sağlar. 
* Olaylara tepki verir. (Olaydan kastettiğim şey: tıklamak, tuşa basmak, sayfa açmak gibi şeyler.) 
* HTML elemanlarını okuyabilir veya yazabilir. 
* Kullanıcı ile bilgi alışverişinde bulunmamızı sağlar. Zira HTML formları JavaScript (VB Script) olmadan pek bir işe yaramaz. (Ayrıca ASP derslerinde de kullanacağız.) 


HTML`e JavaScript Kodlarını Tanıtma 
JavaScript HTML kodları arasında nasıl kullanılır? JavaScript kodlarını HTML`e tanıtmak için Java Script kodlarını <script language="JavaScript">...</script> HTML kodları arasına yazarız. Not: VBScript için language="VBScript" parametresi kullanılır. 

Aşağıdaki uygulama ilk JavaScript örneğimiz: 

HTML:
<html>
<head>
<title>JavaScript Uygulaması</title>
</head>
<body>
<script language="JavaScript">
document.write("Merhaba")
</script>
</body>
</html>



Burada <script language="JavaScript">...</script> arasında yazılı olan bir tane JavaScript kodu bulunmakta: document.write("..."). Bu kod, parantez içine yazılan HTML kodlarını uygular. Tabi bu uygulama için JavaScript koduna ihtiyacımız yok aslında, doğrudan Merhaba deseydik, yine Web Sayfamız saygıda kusur etmez, bize Merhaba derdi. Ama ileriki konularda bu koda ihtiyacımız olacak. Bu uygulamada HTML kodu olarak düz bir metin kullandık. Parantez içindeki HTML kodunu biraz daha zenginleştirebiliriz: 


HTML:
<html>
<head>
<title>JavaScript Uygulaması 2</title>
</head>
<body>

<script language="JavaScript">
document.write("<font size=6 color=blue>")
document.write("Merhaba")
document.write("</font>")
</script>



JavaScript`in en sevmediğim özelliğini anlatmadan geçemem. JavaScript`te (VBScript`te herşeyi illâ ki harfi harfine yapacaksın. Küçücük bir hata, sayfanızın çıkmamasına ve pencerenin alt kısmında JavaScript hatası belirmesine neden olur. Bu zamana kadar HTML gibi esnek bir dille çalışıyorduk; bu nedenle bu sayfalarla ilgili örnekler yaparken biraz yorulabilirsiniz. 

JavaScript kodlarının HTML`deki Konumu JavaScript yukarıdaki uygulamalarda olduğu gibi <body>...</body> kodları arasında yer alabileceği gibi; fonksiyon halinde, <head>...</head> arasında da yer alabilir: 



Javascript:

<script language="JavaScript">
function selam()
{
alert("Merhaba")
}
</script>
</head>
<body onload="selam()">

</body>
</html>



Bu örnek hiçbir programlama dili bilmeyen birisi için anlaşılması biraz zor. Kabaca anlatayım; anlamayanlar için ileriki sayfalarda genişçe anlatacağım: Bu uygulamada JavaScript kodu <head> bölümünde fonksiyon halinde yer alıyor. function selam() ifadesi ile selam() isimli bir fonksiyon tanımlıyoruz. Bu fonksiyonun ne yaptığını süslü parantezler arasına yazarız. Örneğin selam() fonksiyonunun içeriğinde alert("...") kodu vardır. Bu JavaScript kodu, tırnak içindeki ifadeyi mesaj kutusuyla göstermeye yarar. Demek ki selam fonksiyonu, mesaj kutusuyla "Merhaba" demeye yarıyormuş. Dikkat ederseniz <body> koduna onload="..." (İngilizce`de "yüklendiği takdirde" demek) durumu atanmış. Yani sayfa yüklenildiğinde selam() mesajı veriliyor. 

JavaScript kodu; CSS`de olduğu gibi, dış bir dosyayla da HTML`e tanıtılabilinir. CSS dosyası .css uzantılıydı. Dış JavaScript dosyası ise .js uzantılıdır. Aşağıdaki metin dosyasını selam.js ismiyle kaydettim: 


Javascript:
document.write("<center>")
document.write("<h1>Merhabalar!</h1>")
document.write("</center>")



Şimdi bu dış JavaScript dosyasını HTML sayfasına tanıtıyorum: 

HTML:
<html>
<head>
<title>JavaScript Uygulaması</title>
</head>
<body>

<script src="selam.js">
</script>

</body>
</html>



KAYNAK: http://www.bilgisayardershanesi.com/bilgisayar_dersleri/java-script-e-giris.html

CHIP Online Bilgisayar Kursuna Hoşgeldiniz


PC kullanmaya yeni başlayanların kolayca öğrenebilmeleri için 7 bölüme ayrılmış 300'ün üzerinde konu


CHIP Online Bilgisayar kursuna hoşgeldiniz. PC kullanmaya yeni başlayanlara yönelik hazırladığımız uzaktan eğitim kursumuzda, amacımız herkesin PC'yi tanıyabilmesi, programları ve işletim sistemini doğru kullanabilmesi ve bilgisayarları hakkında yeterli bilgiye sahip olabilmeleri.

Kursumuzun sonunda gireceğiniz final sınavımızın ardından, başarılı olduğunuz takdirde adınıza hazırlanacak CHIP Certified Computer User sertifikası ile başarılarınızı belgeleyebilirsiniz. Kursumuza katılmanız için yapmanız gereken çok basit, sadece sitemizeücretsiz kayıt olarak CHIP Online ailemize katılmanız ve dersleri CHIP Online üzerinden takip etmek.

Kurs Bölümlerimize yukarıdaki menümüzden ulaşabilirsiniz. Her bölümümüzü aynı sırayla takip etmenizi öneririz. Sorularınıza hemen sağda görebileceğiniz Sıkça Sorulan Sorular bölümünden yanıt alabilirsiniz.
Temel Bilgiler

Bir bilgisayar sistemini oluşturan bileşenler ve sistemini oluşturan bileşenler ve sistemin nasıl çalıştığı ile ilgili bilmeni gereken tüm detaylar. Temel Bilgiler konularını görmek için tıklayın. 
Windows

Windows işletim sisteminin bilmeniz gereken tüm özellikleri ve Windows'u verimli kullanmak için yapmanız gerekenler. Tüm Windows konularını görmek için tıklayın. 
Pratik

Bilgisayarınızı baştan kurmaktan tutun da kullanacağınız temel uygulamaların püf noktalarına kadar hemen her türlü konuda ayrıntılı açıklamalar. Tüm Pratik konularını görmek için tıklayın. 
İnternet

Aradığınız bilgilere en kısa yoldan ulaşmak ve tüm dünya ile kesintisiz bağlantı kurmak için ipuçları. Tüm İnternet konularını görmek için tıklayın. 
Multimedya

Sınır tanımayan multimedya dünyasına ilk adımı atarken dikkat etmeniz gerekenler ve çok daha fazlası... Tüm Multimedya konularını görmek için tıklayın. 
Sözlük

Bilgisayar hakkındaki tüm önemli teknik terimlerin alfabetik sıraya göre basit ve anlaşılabilir açıklamaları. Tüm Sözlük içeriğini görmek için tıklayın. 

Facebook Messenger İndirin!



İnternet tarihinde sır saklamanın en kötü örneklerinden biri olarak geçtiğimiz aralık ayında ortaya çıkan Facebook Messenger'ın Windows sürümü artık resmileştirildi.


Aralık ayında Facebook'un tüm mobil cihazların dışında PC'lerimizde deMessenger uygulamasını yaymak istediği ortaya çıktı.
Bir anda sızdırılan kurulum dosyası yüzünden Mark Zuckerberg ve arkadaşları uygun bir tören bile yapamadan uygulamayı indirilebilir hale getirmek zorunda kaldılar.
Aradan geçen iki ayın ardından da hazırlanan basın bülteni ve Facebooküzerinde açılan düzgün bir anasayfa ile resmi bir program halini aldılar.
Tahmin edebileceğiniz gibi Facebook Messenger, arkadaşlarınızlaFacebook üzerinden konuşabilmeniz için tasarlanmış basit bir konuşma barı. Bu bar sayesinde gelen bildirimleri görebiliyor, çevrimiçi olan arkadaşlarınızla konuşabiliyorsunuz.
Eğer denemediyseniz, bu linki kullanarak Facebook'un Messengersayfasına gidebilir, programı indirerek hemen kullanmaya başlayabilirsiniz.

Dairenin alanını ve çevresini bulma


using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;

namespace WindowsFormsApplication1
{
public partial class Form1 : Form
{
public Form1()
{
InitializeComponent();
}

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
const float pi = 3.14f;
float cevre, alan;
int r;
r = Convert.ToInt32(textBox1.Text);
alan = pi * r * r;
cevre = 2 * pi * r;
textBox2.Text = alan.ToString();
textBox3.Text = cevre.ToString();
}
}
}